Career success according to new graduates: implications for counseling and management
Oliveira, Marina Cardoso de
;Melo-Silva, Lucy Leal
; Taveira, Maria do Céu;Postigo, Flávia Leandra Jorge
Journal Article
Qualitative research on career success has been encouraged across different category of workers. This qualitative research sought to explore how do new graduates define career success and also highlight some implications for career counseling and Human Resources management. Sample included nine new graduates from two different regions of Brazil, divided in two focus groups. Discourse analysis based on interpretative repertoire approach was used for the data analyses. The graduates' definitions emphasized both subjective (confidence in the future, career planning, professional identity construction, work adjustment, and satisfaction with the career path) and objective (work in the area of graduation with a good salary, financial independence, social recognition) career outcomes. The meanings identified in this study reinforced the multidimensional nature of the construct and also could help career counselors and human resources managers better plan their interventions contributing to new graduates' career success during university-to-work transition.
Pesquisas qualitativas sobre sucesso na carreira têm sido recomendadas com o intuito de descrevê-lo na perspectiva de diferentes
grupos de trabalhadores. Este estudo teve como objetivo explorar como recém-formados definem sucesso na carreira e, a partir das conceituações,
apontar implicações para o aconselhamento e a gestão. A amostra incluiu nove recém-formados, de duas regiões do Brasil, subdivididos em
dois grupos focais. As respostas foram analisadas por meio da análise do discurso. Os recém-formados descreveram o sucesso baseados
em indicadores subjetivos (confiança no futuro, elaboração planos de carreira, construção da identidade profissional, adaptação ao trabalho
e satisfação com a trajetória de carreira) e objetivos (conseguir trabalho na área de formação, independência financeira e reconhecimento
social). As definições apresentadas reforçaram a natureza multidimensional do constructo e podem ser úteis para profissionais de orientação
e gestores de pessoas planejarem suas intervenções, contribuindo para o sucesso dos recém-formados durante a transição para o trabalho.
Éxito en la carrera es un concepto con múltiples sentidos. Estudios cualitativos ha sido recomendados con distintos
colectivos de los trabajadores. Esta investigación cualitativa buscó explorar cómo los nuevos graduados definen éxito en la carrera y
también resaltar algunas implicaciones para la orientación profesional y la gestión de recursos humanos. La muestra incluyó nueve
nuevos graduados de dos regiones diferentes de Brasil, divididos en dos grupos focales. Se utilizó el análisis del discurso basado en
el enfoque de repertorio interpretativo para el análisis de datos. Las definiciones de los graduados hicieron hincapié tanto subjetivo
(la superación de miedos e incertidumbres y construir confianza en el futuro, el progreso en metas y planeamiento de la carrera, la
construcción de la identidad profesional, la adaptación al trabajo, y la satisfacción con la carrera) y objetiva (trabajo en el área de
la graduación con un buen sueldo, independencia financiera, reconocimiento social). Los significados identificados en este estudio
reforzaron la naturaleza multidimensional del constructo y podrían ayudar a orientadores profesionales y responsables de recursos
humanos a planificar mejores intervenciones que contribuyen al éxito en la carrera de nuevos graduados.
- (undefined)