Skip to main content

Interpersonal relationships among university students: a randomized longitudinal effectiveness evaluation study

Interpersonal relationships among university students: a randomized longitudinal effectiveness evaluation study

Costa, Ana Rita Almeida Alves da

;

Machado, José Cunha

; Santos, Martim; Pereira, M. Graça;

Remondes-Costa, Sónia

| Latin American Publicações | 2022 | DOI

Journal Article

Relaxation is a coping mechanism that helps to regulate emotions and is associated with prosocial
responses. This paper included two studies: 1) a randomized clinical trial conducted with 139
university students who participated in a relaxation program and were assessed on interpersonal
relationships over time; 2) a correlational study that assessed the relationship between emotional
regulation, cognitive functioning, the importance attributed to sociability, and interpersonal
relationships. Results revealed that interpersonal relationships did not change over time due to
the relaxation intervention. The importance attributed to sociability played a moderating role in
the relationship between emotional regulations and interpersonal relationships. The results
suggest the need for further studies and emphasises the critical role of emotional regulation skills
in university students.
O relaxamento é um mecanismo que ajuda a regular as emoções e está associado a respostas
prosociais. Este trabalho incluiu dois estudos: 1) um ensaio clínico randomizado realizado com
139 estudantes universitários que participaram de um programa de relaxamento e foram
avaliados sobre as relações interpessoais ao longo do tempo; 2) um estudo correlacional que
avaliou a relação entre regulação emocional, funcionamento cognitivo, a importância atribuída à
sociabilidade e as relações interpessoais. Os resultados revelaram que as relações interpessoais
não mudaram ao longo do tempo devido à intervenção de relaxamento. A importância atribuída
à sociabilidade desempenhou um papel moderador na relação entre a regulação emocional e as
relações interpessoais. Os resultados sugerem a necessidade de mais estudos e enfatizam o papel
crucial das habilidades de regulação emocional nos estudantes universitários.

Publicação

Ano de Publicação: 2022

Editora: Latin American Publicações

Identificadores

ISSN: 2674-9297