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Enrichment programmes for high ability students: qualitative assessment test of creative products

Enrichment programmes for high ability students: qualitative assessment test of creative products

Antunes, Ana Pereira

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Almeida, Leandro S.

| Ludomedia – Conteúdos Didácticos e Lúdicos | 2014 | URI

Artigo Científico

Publicado em "Libro de actas de 3º Congreso Ibero-Americano en Investigación Cualitativa, vol. 1 : artículos de educación", ISBN 978-972-8914-48-6
The identification of gifted and talented students, as well as the intervention with them, has roused a growing interest in the academic and educational community. Creativity has been a criterion considered not only in the diagnosis of high abilities, but also in the enrichment programmes that stimulate its development through cognitive processes and favourable attitudes for creative production. In this paper we describe the procedure adopted, during an enrichment programme, related to creative production, more precisely, writing short children's stories. The participants were 19 students who attended the 2nd cycle of the Portuguese basic education and were considered more able students when taking assessment criteria for creativity, cognition, general intelligence and academic achievement. We describe and discuss the analysis script of creative products that was used. We also comment the difficulties in the evaluation of the students' productions, and we present some clues for new researches and the improvement of this resource for assessment of creativity.
A identificação dos alunos sobredotados e talentosos, bem como a intervenção junto dos mesmos, tem suscitado interesse crescente na comunidade académica e educativa. A criatividade tem sido um critério considerado não só no diagnóstico das altas habilidades, mas também nos programas de enriquecimento, que estimulam o seu desenvolvimento através de processos cognitivos e atitudes facilitadoras da produção criativa. Neste trabalho descrevemos o procedimento adoptado, decorrente da implementação de um programa de enriquecimento, que contemplava a realização, em paralelo, de produtos criativos, mais precisamente, a escrita de pequenas histórias. O grupo de participantes é constituído por 19 alunos, que frequentavam o 2º ciclo de escolaridade do ensino básico português, sinalizados como alunos mais capazes, tomando critérios de avaliação ao nível da criatividade, da cognição, da inteligência geral e do rendimento académico. Descrevemos e discutimos uma grelha de análise dos produtos criativos e comentamos as dificuldades verificadas na avaliação das produções dos alunos, apresentando pistas para novos trabalhos e a melhoria deste recurso de avaliação da criatividade.
Universidade do Minho
Universidad de Extremadura
Ludomedia
Universidade de Aveiro de departamento de educação

Publicação

Ano de Publicação: 2014

Editora: Ludomedia – Conteúdos Didácticos e Lúdicos