Passar para o conteúdo principal

Actual disciplinary knowledge, perceived disciplinary knowledge, teaching experience and teacher’s training for reading instruction: a study with primary Portuguese and American teachers

Actual disciplinary knowledge, perceived disciplinary knowledge, teaching experience and teacher’s training for reading instruction: a study with primary Portuguese and American teachers

Lopes, João A.;

Spear-Swerling, Louise

; Oliveira, Célia;

Velasquez, Maria Gabriela Morais de Castro Fernandes

;

Zibulsky, Jamie

| Universidad del País Vasco | 2014 | DOI

Artigo de Jornal

In this study, the relation between primary teachers’ actual disciplinary knowledge and teachers’ perceived disciplinary knowledge in three distinct areas of reading instruction (phonics, fluency/vocabulary/comprehension, and assessment/intervention) is investigated. Participants include Portuguese primary teachers (n = 390) and American primary teachers (n = 390). Canonical correlation and commonality analysis show that actual disciplinary knowledge and perceived disciplinary knowledge are relatively independent constructs. Still, actual knowledge predicts a small but significant amount of the variance in perceived knowledge. Knowledge about phonics instruction is by far the best unique predictor of teachers’ perceived knowledge. The hypothesis of miscalibration (the “unskilled-and-unaware effect”) between actual knowledge and perceived knowledge in the less knowledgeable teachers was also explored. However, results do not suggest such an effect in our participants. Results also show that there are significant differences between Portuguese and American teachers, mainly in the area of knowledge about assessment/intervention.
Neste estudo investiga-se a relação entre conhecimento real e conhecimento percebido de professores
do 1.º ciclo do ensino básico em três áreas distintas do ensino da leitura (ensino fónico, fluência/
vocabulário/compreensão e avaliação/intervenção), bem como a relação da formação e experiência
dos professores com estas variáveis. Participaram no estudo 390 professores Portugueses e
390 professores Americanos. Os resultados revelam que os professores americanos superam os
professores portugueses em quase todas as variáveis em análise. A análise das correlações canónicas
e a análise das comunalidades mostra que o conhecimento disciplinar e a percepção de conhecimento
disciplinar são constructos relativamente independentes. As análises de regressão mostram que o
conhecimento disciplinar prediz uma pequena mas significativa porção da variância do conhecimento
percebido, constituindo o conhecimento acerca do ensino fónico claramente o melhor preditor. Foi
também explorada a hipótese da falta de calibração (o efeito “incompetente-e-inconsciente do facto”)
entre conhecimento e conhecimento percebido nos professores com menor nível de conhecimento.
Os resultados, porém, não sugerem tal efeito nos nossos participantes. Os resultados mostram ainda a
existência de diferenças significativas entre os professores Portugueses e Americanos, principalmente
nos conhecimentos acerca de avaliação/intervenção.

Publicação

Ano de Publicação: 2014

Editora: Universidad del País Vasco

Identificadores

ISSN: 1136-1034