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The Need for Speed: investigating the influence of audio speed on listening comprehension

The Need for Speed: investigating the influence of audio speed on listening comprehension

Bonjardim, Marta Maria Saraiva

| 2024 | URI

Tese

Dissertação de mestrado em Cognição Humana
With the emergence of Massive Open Online Courses (MOOCs) and the rise of online classes, more
students accelerate video and audio. While it allows faster content consumption, its impact on listening
comprehension remains unclear. In this study, we aim to understand how listening comprehension is
affected by listening to audio at fast (1.5x) and very fast (2x) speeds, compared to its baseline speed (1x),
while controlling for individual learning factors and participants’ perception of the stimuli. In each of the
three sessions, 48 students listened to one audio sample, selected from a previous pilot study, at one of
the three speeds. Afterwards, participants filled out an evaluation test and a perception questionnaire. In
the last session, we administered a sociodemographic questionnaire and the Reading Span Test (Gaspar,
2001). Logistic mixed-effects models showed that when audio speed increases, there is a gradual
decrease in performance on the evaluation tests, although it is only significant between 1x and 2x speeds.
Importantly, this effect of speed persists even when accounting for individual learning factors and content
perception factors. These findings bear implications for individuals who accelerate audio content,
shedding light on the search for an optimal playback speed.
Com o surgimento dos Cursos Online Abertos e Massivos (MOOCs) e o aumento das aulas online, mais
alunos aceleram a velocidade de visualização de vídeo e áudio. Embora este comportamento permita o
consumo mais rápido de conteúdos, o seu impacto na compreensão auditiva não é claro. Este estudo
visa compreender como a compreensão auditiva é afetada por áudios a velocidade rápida (1.5x) e muito
rápida (2x), comparando com a velocidade original (1x), enquanto controlamos fatores individuais de
aprendizagem e de perceção de conteúdo. Em três sessões distintas, 48 alunos ouviram um áudio a
uma das três velocidades em estudo. Posteriormente, administrámos um teste de avaliação e um
questionário de perceção de conteúdo. Na última sessão, acrescentámos um questionário
sociodemográfico e o Reading Span Test (Gaspar, 2001). Modelos logísticos de efeitos mistos revelaram
que, aumentando de velocidade, há um decréscimo gradual de desempenho nos testes de avaliação,
embora seja significativo apenas entre 1x e 2x. Este resultado persiste quando considerados fatores
individuais de aprendizagem e de perceção de conteúdo. Estes resultados têm implicações para perceber
como a aceleração de conteúdo de áudio pode afetar a compreensão do mesmo, fornecendo pistas sobre
a velocidade ideal na reprodução de discurso acelerado.

Publicação

Ano de Publicação: 2024

Identificadores

ISSN: 203671872