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Attractiveness and attention, memory, and time perception

Attractiveness and attention, memory, and time perception

Silva, André Manuel Marques

| 2019 | URI

Tese

Tese de Doutoramento (Psicologia Básica)
Attractiveness can influence cognitive processes automatically. Thus, the main goal of this thesis
was to identify what happens to attention, memory, and time perception when we see someone attractive.
After reviewing the literature in Article 1, Article 2 presents an experiment on the relationship between
attractiveness and attention and memory. To do so, we used an eye-tracker to record participants’ eyemovements
and thus ascertain whether they pay more attention to attractive or to unattractive stimuli. A
recognition task assessed whether participants remembered attractive stimuli better. Results showed
that attractive stimuli captured more attention and produced more recognitions. Article 3 presents
another experiment, on the relationship between attractiveness and time perception outside a laboratory
setting. Participants performed an oddball task with photographs of people or neutral gradients as stimuli.
Results showed participants overestimated the duration of attractive males, regardless of participant’s
gender and sexual orientation. Article 4 attempts at integrating the findings of the previous two articles
into a cohesive whole. Results showed attractiveness did not influence attention and time perception, but
influenced memory in the same way as Article 2. Taken together, our findings stress the importance of
further work on the effects of attractiveness on cognition.
A atratividade pode influenciar processos cognitivos de forma automática. Assim, o principal
objetivo desta tese é o de identificar o que acontece à atenção, memória e perceção temporal quando
vemos alguém atraente. Após rever o estado da arte no Artigo 1, o Artigo 2 apresenta um estudo original
da relação entre atratividade e atenção e memória. Para tal, usámos um eye-tracker, aparelho que
regista movimentos oculares e assim mede a quantidade de atenção despendida com os estímulos
atraentes e não atraentes. Uma tarefa de reconhecimento adicional avaliou se os participantes
recordaram melhor os estímulos atraentes. Os resultados mostraram que estímulos atraentes captam
mais atenção e produzem mais reconhecimentos. O Artigo 3 apresenta outro estudo original, analisando
a relação entre atratividade e perceção temporal fora de um ambiente laboratorial. Os participantes
realizaram uma tarefa oddball cujos estímulos eram fotografias ou gradientes neutros. Os resultados
mostraram que os participantes sobrestimaram a duração dos homens atraentes independentemente
do sexo e orientação sexual dos participantes. O Artigo 4 procura integrar os estudos anteriores num
todo coeso. Os resultados mostraram que a atratividade não influenciou nem a atenção nem a perceção
temporal, influenciando a memória da mesma forma que no Artigo 2. Em conjunto, estes estudos
mostram a necessidade de continuar a investigar os efeitos da atratividade nos processos cognitivos.

Publicação

Ano de Publicação: 2019

Identificadores

ISBN: 101428278