Harsh parenting in high socioeconomically disadvantaged families : family predictors and the effectiveness of an attachment-based intervention program
Pereira, Mariana Monteiro de Aguiar
Tese
Tese de doutoramento em Psicologia
(área de especialização de Psicologia Clínica)
Focusing on a group of socioeconomically disadvantaged mothers and their young
children, the purpose of the present PhD study is twofold: 1) to investigate parenting
stress, family conflict, and child difficult temperament as predictors of maternal harsh
discipline, and to examine the potential moderating effect of socioeconomic deprivation
severity on these associations; and 2) to test the effectiveness of the Video-feedback
Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) in
decreasing maternal harsh discipline, and to investigate the potential moderating effect
of parenting stress on these associations. Maternal harsh discipline was measured using
standardized observations during home visits, and mothers reported on parenting stress,
family conflict, and child temperament. A randomized control pre- and posttest design
was used to test the effectiveness of the VIPP-SD. Results showed that parenting stress
and family conflict predicted maternal harsh discipline, but only in the most severely
deprived families. The VIPP-SD proved to be effective in decreasing maternal harsh
discipline, but only for mothers who experienced high levels of parenting stress at
intake. These findings suggest that the spillover of negative parental functioning into
parent-child interactions is particularly likely under conditions of substantial
socioeconomic deprivation. Also, they show that even though parental stressors predict
maternal harsh discipline, the VIPP-SD effects on the reduction of maternal harshness
were found specifically for mothers reporting high parenting stress levels. They
highlight the program’s ability to change parenting behaviors with those mothers at
greater risk for harsh parent-child interactions.
A presente dissertação integra dois estudos focados num grupo de mães
socioeconomicamente desfavorecidas e seus filhos e tem como principais objectivos: 1)
investigar o stress parental, o conflito familiar e o temperamento difícil da criança como
preditores da disciplina coerciva materna, bem como analisar o potencial efeito
moderador da severidade da privação socioeconómica; e 2) testar a eficácia do Videofeedback
Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD)
na redução da disciplina coerciva materna, bem como investigar o potencial efeito
moderador do stress parental nestas associações. A disciplina coerciva materna foi
avaliada com base em observações estandardizadas realizadas em casa das mães, que
reponderaram também a questionários sobre o stress parental, o conflito familiar e o
temperamento da criança. Uma análise randomizada de pré e pós-teste foi usada para
avaliar a eficácia do VIPP-SD. Os resultados revelaram que o stress parental e o conflito
familiar funcionaram como preditores da disciplina coerciva materna, mas apenas nas
famílias de maior privação socioeconómica. O VIPP-SD mostrou-se eficaz no
decréscimo da disciplina coerciva materna, mas apenas nas mães que revelaram maiores
índices de stress parental no pré-teste. Estes resultados sugerem que o ambiente
parental desfavorecido e negativo influencia a interacção mãe-criança particularmente
em condições de maior privação socioeconómica. Além disso, demonstram que, apesar
do stress parental predizer a disciplina coerciva materna, os resultados do VIPP-SD
foram especificamente visíveis em mães que relataram maiores níveis de stress parental,
evidenciando a eficácia do programa na mudança dos comportamentos de mães com
mais interacções coercivas com os seus filhos.