Academic procrastination during the doctoral journey: a qualitative study research protocol
Tese
Projeto de mestrado em Temas de Psicologia da Educação
Procrastination is the postponement of an activity and its replacement with another of less
importance and is present in different spheres of an individual’s life. In the educational context,
procrastination behaviors unique to learning are termed academic procrastination. The literature shows
that, during the academic path, a considerable number of students will engage in academic
procrastination, resulting in a significant impact on their academic development. Academic
procrastination is observed at all educational levels. However, literature on academic procrastination
among postgraduate students, particularly doctoral students, is scarce. Based on the gaps in the literature
and considering the detrimental effects that these behaviors may pose for the doctoral journey, a
qualitative study research protocol was devised to deepen our understanding on the academic
procrastination processes among PhD students. It is expected that the transposition of this study protocol
into research will bring the opportunity to gather useful data to outline educational actions aligned with
the needs of PhD students and with a great impact on their doctoral journey. Furthermore, the possible
results of this work will not be limited to PhD students, but may expand and benefit universities and
development agencies in the construction of their strategies.
A procrastinação é o adiamento de uma atividade e sua substituição por outra de menor
importância, e está presente nas diferentes esferas da vida de um indivíduo. No contexto educativo, os
comportamentos de procrastinação exclusivos da aprendizagem são denominados de procrastinação
académica. A literatura mostra que, durante o percurso académico, um número considerável de alunos
se envolve na procrastinação académica, tendo um impacto significativo no seu desenvolvimento
académico. A procrastinação académica é observada em todos os níveis educativos. No entanto, a
literatura sobre procrastinação académica entre alunos de pós-graduação, principalmente alunos de
doutoramento, é escassa. Com base nas lacunas da literatura e considerando os efeitos prejudiciais que
esses comportamentos podem representar para a percurso do doutoramento, elaboramos o presente
protocolo de estudo qualitativo, que visa aprofundar a compreensão sobre os processos de
procrastinação académica entre alunos de doutoramento. É expectável que a transposição deste
protocolo para a investigação traga a oportunidade de reunir dados úteis para o delineamento de ações
educativas alinhadas às necessidades dos alunos de doutoramento e com grande impacto na sua jornada
doutoral. Além disso, os possíveis resultados deste trabalho não se irão limitar aos alunos de
doutoramento, mas poderão ampliar e beneficiar universidades e agências de fomento na construção
das suas estratégias.