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Adolescent responses to peer feedback and links to social comparison and fear of evaluation

Adolescent responses to peer feedback and links to social comparison and fear of evaluation

Grech, Louisa

| 2024 | URI

Thesis

Dissertação de mestrado em Psicologia Clinica na Infância e Adolescência
This thesis explored the responses of 67 adolescents, aged between 14 and 18 years old, to peer feedback and observed correlations between these responses, social comparison, and fear of evaluation. The objectives were to develop a measure for assessing responses to various types of peer feedback, to characterise these responses, and to investigate their associations with social comparison and fear of evaluation. The results demonstrated the measure's effectiveness in identifying distinct responses based on feedback type and detecting gender differences. Particularly, feedback perceived as unfavourable elicited negative reactions, while favourable feedback prompted positive ones. The findings indicated that even non-overtly negative feedback could be perceived negatively, especially among females. Participants with higher levels of social comparison tended to respond positively to all feedback types. Fear of evaluation, both positive and negative, was linked to negative emotions across all feedback types. This research informs interventions by exploring how feedback influences adolescent well-being in social contexts.
Esta tese explorou as respostas de 67 adolescentes, com idades entre 14 e 18 anos, ao feedback dos pares, e examinou as correlações entre essas respostas, comparação social e medo da avaliação. Os objetivos foram desenvolver uma medida para avaliar as reações a vários tipos de feedback, caracterizar essas respostas e investigar as suas associações com a comparação social e o medo da avaliação. Os resultados demonstraram a eficácia da medida em identificar respostas distintas com base no tipo de feedback e em detetar diferenças de género. Particularmente, o feedback percebido como desfavorável provocou reações negativas, enquanto o feedback favorável gerou reações positivas. Os resultados indicaram que até mesmo feedback não abertamente negativo poderia ser percebido de forma negativa, especialmente entre as raparigas. Adolescentes com níveis mais elevados de comparação social tendiam a responder positivamente a todos os tipos de feedback. O medo da avaliação, tanto positiva quanto negativa, estava associado a emoções negativas em todos os tipos de feedback. Esta pesquisa informa sobre o impacto do feedback no bem-estar dos adolescentes em contextos sociais e orienta futuras intervenções.

Publicação

Ano de Publicação: 2024

Identificadores

ISSN: 203702875