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Parents in pediatrics: impact of a video awareness campaign about parental involvement

Parents in pediatrics: impact of a video awareness campaign about parental involvement

Oliveira, André Filipe Soares

| 2018 | URI

Thesis

Dissertação de mestrado integrado em Psicologia
Parental attendance and involvement in a child's hospitalization are currently expected and accepted behaviors and parents’ presence may minimize the adverse effects that hospitalization may have on children. Some institutions advocate the need to understand the stays in pediatric care units as opportunities to promote positive parenting practices, and pediatric hospitalization be a time to provide holistic interventions by promoting parent-child relationships. The purpose of the present study was to construct a video awareness campaign to be applied to parents in the pediatric ward context and to assess their direct response to this brief intervention. It was carried out under an experimental design, with intervention and two assessment moments. A MANCOVA, of two dependent variables (parental relationship with children and parental relationship with school) and four covariates, was performed. Data suggests a great consistency between the pre-test and post-test measures and, consequently, non-significant effects of the intervention. We discuss the absence of sufficient change in the variables either due to the ineffectiveness of the intervention, the stable nature of the measures or, even, the difficulty of change because of the excessively high pre-test levels. Implications to practice were discussed.
A presença e envolvimento dos pais na hospitalização de uma criança são comportamentos esperados e aceites, sendo que o acompanhamento destes pode minimizar os efeitos adversos da hospitalização nas crianças. Algumas instituições defendem a necessidade de compreender a presença dos pais em unidades de cuidados pediátricos como uma oportunidade para promover práticas parentais positivas, e a hospitalização pediátrica como uma oportunidade para realizar intervenções holísticas promovendo os relacionamentos positivos entre pais e filhos. O objetivo do presente estudo foi o de construir uma campanha de consciencialização em vídeo para ser aplicada aos pais no contexto pediátrico e avaliar a sua resposta direta a esta breve intervenção. Foi realizado sob um design experimental de grupo controlo, com intervenção e dois momentos de avaliação. Foi realizada uma MANCOVA, de duas variáveis dependentes (relação com os filhos e relação com a escola) e quatro covariáveis. Os dados sugerem uma grande coerência entre as medidas pré-teste e pós-teste e, consequentemente, os efeitos da intervenção não foram significativos. Discute-se que a ausência de mudança suficiente nas variáveis possa ser explicada pela ineficácia da intervenção, pela natureza estável das medidas, ou pela dificuldade de mudança devido aos resultados elevados do pré-teste.

Publicação

Ano de Publicação: 2018

Identificadores

ISSN: 201950480