Skip to main content

“What is to be a Gypsy?”: examining elementary school students’ knowledge on the ethnic group

“What is to be a Gypsy?”: examining elementary school students’ knowledge on the ethnic group

Negrão, Marta Sampaio Soto-Mayor

| 2018 | URI

Thesis

Dissertação de mestrado integrado em Psicologia
The Gypsy ethnicity is a minority group that is largely discriminated. Although the many measures
adopted in terms of their inclusion, the education’s field doesn’t have such a positive scenario. Previous
research report that Gypsy children are not always well integrated in school and the discrimination
suffered can be due to a lack of knowledge of their culture. The present study aims to analyze
elementary school student’s knowledge on this ethnic group. Eighty definitions about the Gypsy ethnicity
provided by students from the 4th grade were analyzed. Findings indicate that the majority of the
participants report respect for an intra and intercultural diversity, attributes more “culture” than
“nature” characteristics to this group, and holds a more positive connotation about the Gypsy people.
However, the knowledge children have on Gypsies is poor. Children know that Gypsies have a different
culture and beliefs and are worthy of respect and human rights, but they cannot define specifically this
ethnicity. Participants with class experience with Gypsy children have a more positive opinion about
Gypsies and a better understanding about them too. These results indicate the need to provide
information to students about the Gypsy ethnicity. Incrementing their awareness about this group may
help integrate Gypsies in school and, consequently, in the community they live in, and promote their
school engagement.
A etnia cigana é um grupo minoritário que é largamente discriminado. Apesar das várias medidas
adoptadas com via à sua inclusão, no campo da educação o cenário não é tão positivo. Estudos
anteriores mostram que as crianças Ciganas nem sempre são bem integradas na escola e que a
discriminação que sofrem pode estar relacionada com a falta de conhecimento da sua cultura. O
presente estudo tem como objectivo analisar o conhecimento acerca da etnia Cigana de alunos do
ensino básico. Foram analisadas 80 definições sobre a etnia Cigana escritas por alunos do 4.º ano de
escolaridade. Os resultados revelam que a maioria dos participantes apresenta no seu discurso
respeito pela diversidade intra e intercultural, atribui mais características “culture” do que “nature” a
este grupo, e mais respostas com uma conotação positiva. No entanto, o conhecimento que estas
crianças têm acerca da etnia Cigana é baixo. Sabem que têm uma cultura e crenças diferentes e
defendem que os mesmos merecem respeito e direitos, mas não sabem definir concretamente a etnia
em causa. Participantes com contacto em sala de aula com crianças da etnia Cigana têm uma opinião
mais positiva acerca desta etnia e maior conhecimento acerca da sua cultura. Os resultados
demonstram a necessidade de fazer chegar aos estudantes informação acerca da etnia Cigana.
Aumentar o conhecimento acerca deste grupo étnico poderá contribuir para a sua integração escolar e
consequentemente na comunidade onde estão inseridos, e promover o seu envolvimento escolar.

Publicação

Ano de Publicação: 2018

Identificadores

ISSN: 202016536