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The role of the syllable as the sublexical unit in visual word recognition in Portuguese: a study with skilled and developing readers

The role of the syllable as the sublexical unit in visual word recognition in Portuguese: a study with skilled and developing readers

Moura, Ana Duarte Campos

| 2016 | URI

Thesis

Dissertação de mestrado integrado em Psicologia
The role of the syllable as a sublexical unit of visual word recognition has been established in
languages such as Spanish and French. However, its role in European Portuguese (EP), a
language with unique characteristics, remains unknown. EP has an intermediate depth
orthography, highly diverse syllabic structures, and well defined syllabic boundaries.
Furthermore, most studies fail to successfully disentangle syllabic effects from orthographic
overlap effects, and only study this effect in monosyllabic and dissyllabic words. The present
dissertation is composed of two main experiments. Experiment 1 aimed to analyze whether
the syllable has a functional role at first stages of visual word recognition in EP by using a
lexical decision task combined with a masked priming paradigm in skilled readers. In
Experiment 2, we further analyze the developmental trajectories of this effect, by using
dissyllabic and trisyllabic EP words with beginning (3rd graders), intermediate (5th graders)
and a control group of skilled EP readers. Results showed reliable syllabic effects in skilled
and intermediate readers, thus establishing the syllable as the sublexical unit of visual word
recognition for EP.
O papel da sílaba como unidade sublexical no reconhecimento visual de palavras foi já
estabelecido em línguas como o Espanhol e o Francês. No Português Europeu (PE), uma
língua com características únicas, permanece desconhecido. O PE é uma língua com uma
ortografia intermédia, estruturas silábicas diversas e limites silábicos bem demarcados. Além
disto, a maioria dos estudos são incapazes de separar efeitos silábicos de ortográficos, e só
estudam estes efeitos em palavras monossilábicas e dissilábicas. O presente estudo é
composto por duas experiências. Na primeira experiência usámos uma tarefa de decisão
lexical com paradigma de priming mascarado, usando palavras dissilábicas para estudar os
efeitos da sílaba no Português em leitores experientes; na segunda experiência investigámos a
trajetória desenvolvimental do efeito silábico em palavras dissilábicas e trissilábicas usando,
para o efeito, um grupo de leitores aprendizes (alunos do terceiro ano), um grupo de leitores
intermédios (alunos do quinto ano) e um grupo de controlo de leitores proficientes.
Encontrámos um efeito de facilitação silábico para palavras dissilábicas e trissilábicas, tanto
no grupo dos leitores experientes como no dos intermédios, estabelecendo assim o papel da
sílaba no reconhecimento visual de palavras para o PE.

Publicação

Ano de Publicação: 2016

Identificadores

ISSN: 201211084